
Vastaan Päivän Byrokraatin levittämiin väitteisiin ja pyydän, että tämä vastineeni 
julkaistaan viipymättä sekä PB:n blogisivustolla, omana postauksenaan PB:n Facebook-
sivulla sekä Twitterin välityksellä mitään siitä muuttamatta – kuten sananvapauden 
käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain 3 luvun 8 § edellyttää. Vastineeseen on 
liitetty kuva, joka julkaistakoon vastineeni yhteydessä.

RIKU RANTALAN VASTINE PÄIVÄN BYROKRAATILLE 15.12.2016

Jos Päivän Byrokraatti ei ole valemedia, miksi se toimii kuten valemedia?

Päivän Byrokraatti -sivusto (PB) ja sen julkaisija ovat äskettäin ilmoittaneet, etteivät ”halua 
rikkoa minkään maan lakia tai olla sen suhteen edes epäselvällä harmaalla alueella”. 
Samoin PB on ilmoittanut tulleensa merkittäväksi osaksi Suomessa käytävää poliittista ja 
yhteiskunnallista keskustelua, ja nimittäneensä päätoimittajan lisäämään toimituksellista 
vastuuta.

Jos PB ei mielestään ole valemedia, se voisi tämän uudistumisensa yhteydessä lakata 
toimimasta kuin valemedia.

Tässä on valemedian toimintamalli: hankitaan valheellisilla, tunteita kuohuttavilla ”uutisilla” 
näkyvyyttä omalle agendalle sosiaalisessa mediassa. 

Juuri näin PB toimi välittäessään verkkosivuillaan, Facebookissa ja Twitterissä minua ja 
Startup Refugees -hyväntekeväisyysjärjestöä loukkaavan uutisen 3.12.2016: ”150 000 
EUROLLA SAATIIN… KAARNALAIVA”

Tätä valeuutista ja sitä seuranneita uusia, loukkaavia ja virheellisiä viestejä PB levitti 
laajalti ja niitä siteerattiin sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla siten, että PB:n 
valeuutisia pidettiin totuudenmukaisina.

Kun valemedian virheet paljastetaan, valemedia ei suoraselkäisesti oikaise niitä ja poista 
levinneitä, valheellisia viestejään – ei tietenkään, koska niiden leviämisestä on 
valemedialle monenlaista hyötyä. Sen sijaan valemedia ryhtyy puhumaan aiheen vierestä 
väittämällä, että sitä kohtaan hyökätään ”väärien mielipiteiden” vuoksi.

Valemedia saivartelee, hyökkää ja yrittää naamioitua parodiaksi tai satiiriksi. Valemedia 
ilmoittaa olevansa uskottava media kriittisine mielipiteineen, mutta jos sitä vaaditaan 
vastuuseen, onkin kysymyksessä yksityinen blogi tai ”harrastus”, jota viestinnän lait ja 
säännöt eivät muka koske.

Päivän Byrokraatin toiminta viime viikolta alkaen täyttää kirkkaasti valemedian 
määritelmän – vaikka sivustolla olisi aiemmin omia ansioitaan kenties ollutkin. Tämä PB:n 
olisi korkea aika myöntää.

Mikään perinteinen nk. vihasivusto PB ei tietenkään ole, enkä ole niin koskaan 
väittänytkään. Mutta valemedialle tyypillisesti se on kuitenkin kiistatta lietsonut vihapuheita, 
solvauksia ja täysin virheellisten käsitysten leviämistä. Tämän voi kuka tahansa todeta 
tutkimalla PB:n ”uutisen” leviämistä verkossa, alkaen PB:n omien sivujen 
kommenttikentästä.



Tämä on olennaista: Jos PB:n levittämät valheelliset väitteet olisi esitetty minkä 
tahansa muun kuin valemedian julkaisussa, olisi selvää, että jutun kirjoittanut 
toimittaja ja vastaava päätoimittaja olisivat joutuneet kantamaan vastuunsa, 
myöntämään virheensä, poistamaan virheelliset uutisensa – ja heidät olisi saatu 
myös rikosoikeudelliseen vastuuseen kunnianloukkauksesta.

Mikään oikea media ei olisi edes voinut päätyä laatimaan ”150 000 eurolla saatiin… 
kaarnalaiva” -uutista, sillä aivan alkeellisimmassakin journalismissa eräät asiat ovat 
päivänselviä: tiedot on tarkistettava, jutun kohdetta on kuultava – ja kohteelle on varattava 
mahdollisuus lausua oma kantansa etenkin silloin, kun kohdetta arvostellaan 
voimakkaasti.

Mitään tästä median perustöistä PB ei ole tehnyt, vaan toimi kuten valemedia. PB on 
itsekin myöntänyt tehneensä uutisen ”internetissä olleiden tietojen mukaan”. Luoja 
Suomea varjelkoon tällaisen toiminnan yleistymiseltä!

Sananvapauden kannalta on vaarallista, että nykytodellisuudessa Suomessa on 
merkittävänkin suuren yleisön saatavilla kaksi mediaa: toinen, joka pyrkii noudattamaan 
lakeja ja journalistin ohjeita ja toinen, joka voi nimettömänä laukoa sosiaalisen median 
avulla mitä tahansa valheita – vailla vastuuta tai pätevyyttä. 

Minua tai Startup Refugees -verkostoa saa kernaasti kritisoida aivan vapaasti. Mutta 
vahingoittavien valheiden levittäminen ja kritiikin esittäminen ovat kaksi eri asiaa: vain 
ensimmäinen niistä on rikos.

Ymmärrän hyvin niitä PB:n vanhoja lukijoita, jotka ovat hämmentyneet – ja niitäkin, jotka 
ovat vaatineet kiivaasti minulta vastauksia kysymyksiin Startup Refugees -verkoston 
toiminnasta. Löydätte kysymyksiin vastaukset tästä osoitteesta: www.startuprefugees.com/
faq

Olen erittäin ylpeä Startup Refugeesin toiminnasta: se pyrkii myös purkamaan byrokratian 
aiheuttamia esteitä pakolaiskriisin aiheuttamien ongelmien ratkaisemiseksi siellä, missä 
valtio ei kykene ongelmiin ratkaisua tarjoamaan. Toiminta on läpinäkyvää ja se perustuu 
aivan olennaisesti vapaaehtoisten, isänmaallisten suomalaisten yksityishenkilöiden ja 
yritysten työhön ja tukeen.

Väännän seuraavaksi rautalangasta, miten monella tapaa väärin PB on toiminut tässä 
asiassa. Kiitän tähän saakka lukeneita ja totean, että yllä olevaa asiaa ei muuksi  
vääntelemällä, jankkaamalla tai saivartelemalla saa, vaikka PB niin on nyt näyttänyt 
toimivankin.

Ne sadat ihmiset, jotka ovat jakaneet PB:n virheellisiä uutisia, voivat osoittaa nyt 
selkärankaisuutensa jakamalla tämän vastineen. Kiitän siitä jo etukäteen.

Seuraava osio on tarkoitettu tiedoksi ja keskustelun pohjaksi niille, joita median 
pelisäännöt laajemmin – tai tämä tapaus jostakin syystä – kiinnostavat. Olen laatinut sen 
parikymmentä vuotta hankkimani media-alan kokemuksen (joka sisältää myös laajalti 
rikos- ja oikeusjournalismia) ja konsultoituani sekä sananvapausasioihin että rikoslakiin 
erikoistuneita asianajajia.

http://www.startuprefugees.com/faq
http://www.startuprefugees.com/faq


PB on syyllistynyt kunnianloukkaukseen

Päivän Byrokraatti (PB) on 3.12.2016 alkaen ja toistuvasti levittänyt Facebookissa, 
Twitterissä ja verkkosivustollaan valheellisia tietoja ja vihjauksia sekä minusta että koko 
Startup Refugees -verkostosta. Valheet on levitetty siten, että teot ovat olleet omiaan 
aiheuttamaan vahinkoa ja kärsimystä loukatulle. Valheelliset tiedot ja vihjaukset ovat 
tulleet laajan henkilöpiirin tietoon. Lisäksi PB on valheellisilla tiedoilla ja vihjaisuillaan 
onnistunut lietsomaan vihapuhetta sosiaalisessa mediassa.

PB on useita kertoja esittänyt täysin perätöntä ja valheellista väittämää, että perustamani 
turvapaikanhakijoiden yrittäjyyttä ja työllistymistä edistävä Startup Refugees 
-hyväntekeväisyysjärjestö olisi saanut 150 000 euroa verorahoja, jolla on saatu aikaiseksi 
kaarnavene.

Väitteet levisivät laajalle ja aiheuttivat vihapuheiden ja -viestien tulvan. Koska muutamaan 
kaarnalaivaan ei voi saada uppoamaan 150 000:tä euroa, monet tulkitsivat PB:n väitettä 
siten, että minä, toinen perustaja Tunna Milonoff tai yhtiömme olisimme myös itse saaneet 
rahallista hyötyä asiasta.

Yli viikon kuluttuakaan PB ei ole katsonut aiheelliseksi poistaa asiattomia kommentteja tai 
muutenkaan hillitä sosiaalisessa mediassa riehuvaa keskustelua. Jälkeenpäin PB on 
väittänyt, että kyseessä oli vain ikävä väärinkäsitys ja valheelliset väitteet korjattiin heti. 
Sekään ei pidä paikkaansa. 

Heti kun havahduimme leviäviin valeuutisiin, aloimme kumoamaan virheellisiä väitteitä. 
Päivän Byrokraatin lukijat toivat faktamme PB:n tietoon, mutta PB vastasi väittämällä 
minua edelleen valehtelijaksi ja levitti sosiaalisessa mediassa kuvaa, josta ilmeni, että 
Startup Refugees –hyväntekeväisyysjärjestölle oli myönnetty 150 000 euron tuki.

Vasta kun olimme lähettäneet PB:lle yksityisviestin josta selvisi, että em. Suomi 100 
-ohjelman 150 000 euron tuki onkin myönnetty vuodelle 2017 eikä sitä ole edes maksettu, 
PB lopulta myönsi, ettei kaarnalaivoja ole voitu rahoittaa kyseisellä rahalla.

Pyysimme oikaisemaan ja poistamaan virheet, mihin PB reagoi tuntikausia myöhemmin 
lisäämällä yhteen valeuutiseensa ja blogimerkintäänsä EDIT-merkinnän – tosin pilkallisen 
kommentin kera.

Kyseessä ei siis ollut sananvapauslain 9 §:n tarkoittama oikaisu: valheellisia väittämiä ei 
oikaistu eikä poistettu kotisivuilta, Twitteristä tai Facebookista välittömästi ja 
asianmukaisesti. Lisäksi ”oikaisua” seurasivat uudet valheelliset väittämät ja vihjaukset.

PB jatkoi valheellisten väitteiden levittämistä toteamalla, että verorahoin toimivat julkiset 
tahot olisivat joka tapauksessa rahoittaneet Riku Rantalan kaarnaveneet. Samalla PB 
toistuvasti vihjaili, että rahoituksessa on jotain hämärää.

Lisäksi PB näyttävästi päivitteli, etten vastaa rahoitukseen liittyviin epäselvyyksiin, vaikkei 
PB henkilökohtaisesti ollut kertaakaan yhteydessä minuun tai Startup Refugees 
-järjestössä työskenteleviin ihmisiin. Sosiaalisessa mediassa julkaistut julkiset päivitykset 
eivät ole asianmukaisia yhteydenottoja.



PB on toiminut sananvapauslain vastaisesti

PB on myös vedonnut antaneensa minulle vastinemahdollisuuden. Tämäkään ei pidä 
paikkaansa, jos vastinemahdollisuudella tarkoitetaan sananvapauslain 8 §:n vastinetta – 
siis sellaista vastinetta, jonka jokainen aito media joutuu julkaisemaan. Sen sijaan PB antoi 
minun kommentoida asiaa Päivän Byrokraatin Facebook -sivujensa viestiketjun 
kommenttikenttään. Tässäkin kommentissani muun muassa pyysin poistamaan 
valheelliset väitteet, mitä PB ei kuitenkaan tehnyt.

(Jos PB nyt julkaisee tämän vastineeni sitä muuttamatta, on PB toki vastineoikeudeni 
täyttänyt.)

PB:n julkaisija ei ole esiintynyt mediassa lainkaan omalla nimellään, vaan kirjoittaa 
anonyymisti. Tämäkin on valemedian tunnusmerkki, sillä nimimerkin suoja edellyttää, että 
joku vastaa nimimerkin sanoista. Vastuu hillitsee levittämästä älyttömyyksiä.

PB:llä ei myöskään ollut valheellisten väitteiden levittämisen aikaan vastaavaa toimittajaa. 
Kuvaavaa on, että PB nimitti ”päätoimittajan” sen jälkeen, kun PB:lle Twitter-keskustelussa 
paremmin medialainsäädäntöä tuntevat henkilöt kertoivat, että lain mukaan sellainen tulisi 
PB:llä olla. Lisäksi erittäin kyseenalaista on se, että päätoimittajaksi nimettiin henkilö, joka 
ei edes asu Suomessa – en ole ainut, jolle on tullut mieleen termi bulvaani.

PB on jatkanut valemedian toimintatapoja

Myös tässä asiassa Päivän Byrokraatti on toiminut klassisena esimerkkinä valemediasta: 
hän ei ennen valheiden kirjoittamistaan ole pyrkinytkään selvittämään totuutta asiassa.

PB ei ole ollut ennen valheellisten väitteidensä julkaisemista yhteydessä minuun tai 
Startup Refugees -järjestössä työskenteleviin henkilöihin. PB ei myöskään ole ollut 
yhteydessä niihin tahoihin, joiden hän on valheellisesti väittänyt rahoittaneensa 
kaarnaveneprojektia. Tekstien perusteella hänellä olisi ollut halutessaan kykyä selvittää 
asian taustoja. Tästä voi päätellä, että PB on alun pitäenkin tiennyt ja pitänyt ainakin 
todennäköisenä, ettei väite pidä paikkaansa.

Tosiasiassa Startup Refugees toimii vapaaehtoistyön ja lahjoitusten turvin. Startup 
Refugees ei ole saanut verovaroin rahoitetuilta julkisilta yhteistyökumppaneista rahoitusta 
lainkaan. Minä tai tuotantoyhtiöni eivät ole vastaanottaneet euroakaan lahjoituksista. Tuen 
Startup Refugeesin toimintaa antamalla muun muassa aikaani ja osaamistani 
veloituksetta. Yksityiskohtainen selvitys hyväntekeväisyysjärjestön toiminnasta ja 
rahoituksesta löytyy tästä osoitteesta: www.startuprefugees.com/faq

Kaiken muun lisäksi PB on jatkanut asian käsittelyä julkisuudessa. Vaikka hän ei enää 
suoranaisia valheellisia väitteitä teekään, hän puolustaa ”kritiikkiään” ja yrittää hämmentää 
lukijaa sekoittamalla asian faktat.

Helsingin Uutisille antamassaan haastattelussa hän muun muassa toteaa, että: 
”Onko väliä, onko hanke saanut rahaa vuodelle 2016 vai 2017? Kyse on siitä, että tämä 
voidaan kyseenalaistaa” ja ”Startup Refugees -verkostossa ovat mukana julkiselta 
sektorilta muun muassa sisäministeriö, maahanmuuttovirasto, te-toimistot, Yle, Sitra, 
Lauttasaaren seurakunta, Metsälän vastaanottokeskus, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 
Laurea ammattikorkeakoulu ja Aalto Start-up Center. Nämä toimivat kaikki verovaroilla. 



Millä tapaa nämä voivat tukea Startup Refugees -projektia, jos todella euroakaan 
verovaroja ei ole käytetty?”

Vuodella ei luonnollisestikaan ole väliä. Kysymys on siitä, onko 150 000 euroa käytetty 
kaarnalaivojen vuolemiseen – vai tullaanko rahat tulevaisuudessa käyttämään 
koordinaattoreiden palkkaamiseen ja muuhun suunnitelmalliseen, läpinäkyvään ja 
tavoitteelliseen toimintaan, jonka tarkoituksena on saada tänne saapuneet ihmiset 
työllistymään ja yrittämään jo turvapaikanhakuvaiheessa, ennen pitkää ja passivoivaa 
hakumenettelyn päättymistä.

On myös täysin eri asia, ovatko verorahoitteisesti toimivat julkiset yhteistyökumppanit 
rahoittaneet ”kaarnalaivaprojektia” vai käyttääkö virkamies työaikaansa tehdäkseen 
yhteistyötä oman hallinnonalansa hyväntekeväisyysjärjestön kanssa. Siitä inttäminen 
alkaa jo olla todellista hiusten halkomista. Rahaa ei ole tullut ja sillä sipuli.

Faktoihin perustuvaa kritiikkiä voi toki esittää. Ne tuskin olisivat kuitenkaan saaneet 
aikaiseksi somemyrskyä, vahinkoa ja kymmeniä turhia työtunteja.

Siinä mielessä Päivän Byrokraatti on todella nimensä veroinen: tietämättömyydellä, 
saivartelulla ja jankkaamisella byrokraatit voivat todella aiheuttaa yrittäjälle kohtuuttoman 
ja ansaitsemattoman taakan!

Lopuksi: minä ja Päivän Byrokraatti

Nyt Päivän Byrokraatilla näyttää nousseen halu esiintyä myös uskottavana mediana, jolla 
esimerkiksi on päätoimittaja. Onnea yritykseen, jos se on vilpitön.

Toisin oli, kun yritin ottaa PB-julkaisijaan itse yhteyttä ja selvittää asiaa. Olin luonnollisesti 
huolissani sekä itsestäni että niistä 500:sta Startup Refugees -verkoston jäsenestä, joista 
levitetään valheita, vaikka he toimivat rohkeasti ja epäitsekkäästi yhteiskuntaamme 
kohdanneen haasteen ratkaisemiseksi.

Vaikka pyysin aluksi kohteliaasti, PB ei asianmukaisesti korjannut valheitaan. Kun tämä 
kävi ilmi, soitin PB:n julkaisijalle (selvitettyäni hänen henkilöllisyytensä), mutta hän 
kieltäytyi keskustelemasta kanssani lainkaan.

Seuraavaksi yritin lähettää hänelle yksityisviestejä, joihin ei vastattu. Viesteissä yritin tehdä 
selväksi, että kyse on vakavasta asiasta: rikoksesta. Olin myös yhteydessä tuntemaani 
PB:n kollegaan saadakseni lisäselvitystä asiaan ja tehdäkseni selväksi, että PB:n 
toiminnalla voi olla vakaviakin seurauksia – mutta en missään vaiheessa paljastanut PB:n 
henkilöllisyyttä kenellekään tai edes uhannut sitä paljastaa. Päin vastoin ilmoitin PB:n 
kollegalle, että pyrin selvittämään asian kahden kesken PB:n kanssa.

Väännetään tämäkin vielä rautalangasta: en ole missään vaiheessa ns. doxannut eli 
jakanut PB:n henkilöllisyyttä luvattomasti julkisuuteen. Varmasti jokainen, josta on 
tahallaan ja laajalle levitetty valheellisia ja loukkaavia väitteitä, on kiinnostunut 
selvittämään kuka näin on tehnyt. 

Kirjoitin Helsingin Sanomiin matkakolumnin, jossa käsittelin aihetta viiden virkkeen verran. 
En paljastanut PB-julkaisijan henkilöllisyyttä saati yhtiötä, jossa hän työskentelee. Sen 
sijaan toin esille henkilökohtaisen esimerkkitapauksen vakavasta uhasta terveelle 



kansalaiskeskustelulle ja koko suomalaiselle, sananvapaudestaan maailman kärkeä 
edustavalle medialle: valeuutisten myrkyllisen klikkihuorauksen.

Tämän jälkeen PB päätti itse ilmoittaa, että kolumnissani mainittu sivusto on Päivän 
Byrokraatti – ja syytti minua uhkailusta, painostuksesta ja solvaamisesta. Anonyymin 
nimimerkin arvostelu ei voi olla solvaamista, enkä myöskään ole ketään uhkaillut. 

Ymmärrän, että kriittisten äänten niputtaminen vihapuheeksi on väärin. En ole niin tehnyt 
enkä tee.

Se on kuitenkin selvää, että PB on lietsonut vihapuhetta toimiessaan valemedian tavoin. 
Se vastuu PB:n on tekemisistään kannettava.

Olen saanut PB:n valeuutisten takia kuulla sen verran runsaasti solvauksia, vihaviestejä ja 
syyttelyjä, että uskoni monien suomalaisten medialukutaitoon ja sosiaalisen median 
tulevaisuuteen on ollut koetuksella. 

Helpommalla olisin ehkä päässyt, jos olisin vain antanut valheiden jatkaa kiertämistään.
Mutten voinut: PB on esimerkki vakavasta, laajemmasta yhteiskunnallisesta ongelmasta, 
jota on yritettävä torjua ja suitsia.

Toivon, että PB lakkaa toimimasta kuten valemedia. Siihen voi olla edellytyksiä. Muuten 
sivuston nimen voi suoraan vaihtaa Perättömien Väitteiden Byrokraatiksi (PVB). 

Odotan edelleen PB:n yhteydenottoa. Siihen saakka keskustelu olkoon mediakriittistä ja 
vaikka mitä kriittistä, kunhan ei vastuutonta paskapuhetta.

Jatkakaa!


